Vælg en side

Formandens blog

Formandsblog 7. marts 2024

Kære foreninger,

Vi er jo i en stadig dialog med de fleste af jer, i en eller sammenhæng – og derfor kan vi også fornemme, når der er uafklarede spørgsmål der trænger sig på.

  1. Lige nu spørger en del af jer ind til det forslag der er blevet stillet af en håndfuld kommunalpolitikere: Etablering af kønsneutrale omklædningsrum!

Lad mig blot konstatere, at det ikke er et træ der er groet i FIU’s baghave. Det er heller ikke et træ som vi og idrætten er blevet indblandet i at plante. Vi har ikke engang leveret skovlen til at grave hullet. Det er alene et forslag som er fremsat, iflg. vores vurdering, af ideologiske årsager. Der er ingen bagvedliggende argumenter, erfaringer eller undersøgelser der tilsiger, at vores idrætsanlæg har et efterslæb eller et akut behov i forhold til det fremsatte forslag.

Liste Ø vil gerne sikre, at alle borgere kan deltage i idræts- og fritidsaktiviteterne på Frederiksberg, udtaler en repræsentant for partiet forleden til dr.dk – udtalelsen falder naturligvis på baggrund af, at idrætten m.fl., herunder Frederiksberg Idræt (FIU), ikke umiddelbart er imponeret over forslaget.

Og hvorfor er vi så ikke det?

Først praktisk: Jamen, alle borgere har altid kunne deltage hos idrætten. Alle der har lyst. Ganske enkelt.

Lang tid før vi vidste, at der er over 60 forskellige, definerede køn, løste vi i Frederiksberg Idræt/FIU udfordringer, hvor idrætsudøvere, af forskellige årsager, ikke ønskede at klæde om med deres med- udøvere.

Fra starten af 90’erne har det fx været piger/kvinder med tørklæde, mennesker der var vansirede efter ulykker, psykisk ustabile medborgere og mødre med babyer.

Det har sjældent været et problem at finde en separat omklædning på de etablerede idrætsanlæg, ud fra en åben og empatisk dialog med brugerne og idrætsforeningerne. Nogle få anlæg er selvfølgelig tynget af små og trange omklædningsforhold, hvor det kan være vanskeligt at anvise løsninger, men absolut lige så vanskeligt at bygge om eller til, hvis den læsning skulle strejfe nogen.

Dernæst metode: Idrætten er aldrig nogensinde så meget som minimalt blevet hørt eller inddraget, før forslaget blev stillet. Ganske vist påstår et par politikere, at der har været en dialog med idrætten ”gennem den kommunale forvaltning”. Dette postulat er sjovere end det er virkeligt. De politikere der påstår, at der har været en direkte forudgående dialog med idrætten om emnet, taler i bedste fald mod bedre vidende. I værste fald omgås de sandheden letsindigt.

Det sidste får i øvrigt både forslaget og den politiske modus operandi til at virke forhastet. Vi har gennem årtier haft en tradition for dialog og afstemning af interesser mellem idrætten og det politiske bystyre, så vejen tidligt var banet for relevante og værdiskabende projekter. Nu er vi åbenbart nået til et punkt, hvor mindre fraktioner af politikere mener sig langt bedre vidende end byens 60 foreninger og 22.000 medlemmer, som FIU repræsenterer.

Jeg tænker, at man politisk burde revurdere hele tilgangen til denne sag, droppe den stærkt ideologiske tilgang, udvise en smule demokratisk snilde og respekt og få en dialog på forkant om det reelle behov samt mål og midler på området, med idrættens interesse- og driftsorganisation på Frederiksberg.

I den ombæring kunne vi jo så sammen forholde os til den reelle størrelse af den signalerede udfordring. Der kunne nemlig let være andre vinkler, med andre minoriteters mulige behov. Alene problemstillingen med specielt de unges forkvaklede syn på kroppen – læs gerne til inspiration https://www.antidoping.dk/om-anti-doping-danmark/nyheder/add-og-lms-modtager-midler-fra-sygeforsikringen-danmark. FIU’s medvirker, som altid, gerne til at afdække det mulige behov og prioriteringer, i et bredere perspektiv.

  1. Vi kan også mærke på jer, at det kniber med tiden i foreningerne – det kniber med tid til administration, til medlemspleje, til klubudvikling, til deltagelse i fagprojekter og til deltagelse i møder og arrangementer faciliteret af FIU, kommunen eller andre væsentlige udbydere, samtidig med et nærmest eksploderende informationsoverload, så at sige.

Vi anerkender om nogen, at jeres foreningshverdag meget tit er særdeles komprimeret med alt hvad det indebærer at drive forening. FIU’s klare mål er derfor, at jeres behov altid skal være i centrum, både når vi informerer, inviterer og giver muligheder for projektdeltagelse.

Ikke at vi skal være smagsdommere – vi skal blot sørge for at være (ekstra) meget opmærksomme på at prioritere og koordinere både administrative opgaver, tiltag og informationer, som vi overvejer at dele med jer. Den 2 årige halfordeling fx er iværksat ud fra samme ambition, nemlig at gøre foreningshverdagen mindst mulig kompliceret.

Derfor forsøger vi også at få en løbende dialog med kommunen og kommunale partnere, så vi netop kan koordinere informationsstrømmen og ind i mellem, med lidt held og lidt kløgt, begrænse mængden af tilbud om deltagelse i alverdens idrætsperifere projekter.

Måske vi skulle overveje én fælles kalender, administreret af FIU, hvor foreningerne kunne orientere sig og hente relevante tilbud, dokumenter m.v., fra alle interessenterne på området på Frederiksberg?

Har I gode ideer eller kommentarer til ovennævnte, hører vi meget gerne fra jer. Vi ses den 21. marts til repræsentantskabsmødet.

😃Michael

 

 

Status på idrætslivet på Frederiksberg i budget 2024

Der har gennem hele året været meldt klart ud fra politisk hold omkring kommunens økonomi og de mange omstændigheder der gør, at økonomien har det ganske skidt. Det betyder på dansk, er der ikke er råd til dyrlægens natmad, alene til leverpostej og kun i den skrabede udgave.

Respekt for ærligheden, inklusive begrundelserne – og ingen forventninger fra FIU om bevilling af kæmpe investeringer i idrætten den kommende sæson, så at sige.

Det brede forlig i 2024

Nu er vi så på vej ind i sidste kvartal af 2023 og har just oplevet både et kommunalt parkeringsforlig og et ditto budgetforlig. To ret forskellige forlig, et smalt og et bredt, men begge med konsekvenser for idrætslivet på Frederiksberg.

Det sidste forlig først. FIU har, på linje med de sidste mange år, leveret et oplæg til Budget 2024 på idrættens område. Et oplæg med begrundede og beregnede ideer og ønsker til nødvendige investeringer, primært på facilitetsområdet for at dække et mangeårige efterslæb her, samtidig med at levere ideer til at udvikle vores nuværende faciliteter i det omfang det er nødvendigt og muligt. Alt sammen med afsæt i de input vi hvert år modtager fra jer foreninger, gennem brugergrupper og udvalg, via formandsmøder og via hverdagsdialogen mellem FIU og klubberne.

Vi følger op på tidligere års budgetaftaler og løbende dialog med politikere og forvaltning, kombineret med eventuelt nye input og sammenfatter her ud fra et budgetoplæg, krydret med alle de nævnte ingredienser.

På baggrund af de økonomiske scenarier der gennem året er meldt ud politisk, landede budgettet på idrættens område overordnet set fornuftigt, når vi ser på rammerne for det kommende års drift. Ikke blot fordi driftstilskud og medlemstilskud undgik sparekniven, men også fordi der politisk blev sendt en række positive signaler til idrættens fortsatte involvering og samarbejde med fx SFO og skoleområdet, omkring idrætstilbud til børn og unge. Det kvitterer vi gerne for her.

Mere lys på Jens Jessens vej

Der er også givet grønt lys til hvidt lys – nemlig til etablering af et mindre antal projektører på de få kunstgræsbaner på Jens Jessens Vej, der ikke har lysmuligheder i dag. Et ganske lille, men også velkomment anlægsprojekt.

Fortsat bevillig til Bernhard Bangs Alles lokaler

Herudover har vi fået opbakning til at fortsætte vores søgen efter lokaler til Københavns Karate og de 400 øvrige brugere der benytter de alt for huslejetunge lokaler på Bernhard Bangs Alle, en konsekvens af nye ejere i bygningerne og dermed en ganske markant forhøjelse af huslejen. Kommunens politikere har bevilget et øget lokaletilskud i 2024, så de i alt 700 brugere i lokalerne kan fortsætte deres aktiviteter. Tak for forståelsen og viljen til at levere pengene.

FIU-udviklingsprojekter

I FIU arbejder vi de næste mange måneder videre med projektet omkring udvikling af gode rammer og tilbud for piger i alderen 10-13 år og dermed ønsket om at få dem ind i en eller anden form for foreningstilbud på sigt. Også projektet omkring ”Trænerakademiet” arbejder vi videre med – vil I vide mere, så ring til en af FIU’s idrætskonsulenter. Begge projekterne ser ud til at have fundet en god økonomisk fundering i 23 og 24.

Det smalle forlig i 2024

Parkeringsforliget kan man mene om hvad man vi, alt efter temperament – at det var nødvendigt med en eller form for regulering på området var efterhånden relativt indlysende. Konsekvenserne rammer naturligvis både de lokale ledere og trænere der ikke bor i kommunen, såvel som spillere og ”entourage” fra foreninger og hold udefra, som gæster Frederiksberg. Lad os se hvilke udfordringer de nye p-regler eventuelt giver i de kommende måneder, før vi taler afhjælpning.

Store idrætshaller

Nå, men den opmærksomme læser tænker måske, at jeg ikke har skrevet noget om de kommende massive investeringer i større og helt store idrætshaller, som ingen kan betvivle manglen på og behovet for. Men det er selvfølgelig fordi der ganske enkelt ikke er en krone i kommunekassen til den type anlægsarbejder, alene af den grund, at de få anlægsmidler kommunen kan råde over, er prioriteret til bl.a. skole- og ældreprojekter.

Hvad er så udsigten til at idrætten bliver imødekommet i deres ønsker om øget kapacitet til indendørsbrugerne? Tja, det bedste jeg kan sige i den sammenhæng er: Tålmodighed, uden at det på nogen måde skal lyde arrogant eller negligerende! Der er bestemt et fortsat politisk ønske om at finde løsninger på finansieringen af vores ønskede facilitetsudvidelser og vi har blandt politikerne seriøse kræfter der målrettet arbejder for at idrættens dagsorden ikke bliver glemt – og herudover har FIU naturligvis en forpligtelse til hele tiden at holde den politiske dialog, ikke mindst med disse engagerede politikere.

Prioritering af idrætsfaciliteter

Men – på den korte bane er udsigterne til at kommunen vil og kan prioritere byggeri af større indendørs idrætsfaciliteter, ikke eksisterende, uanset det indlysende behov. FIU vil dog fortsætte med dels at huske kommunen på deres forpligtelser, dels at afsøge muligheder for alternativ finansiering, bl.a. ved at inddrage dele af forvaltningen, udvalgte lokale politikere der gerne vil idrætten, FIU’s eget netværk med erfaring i OPP-samarbejder samt andre kapitalstærke samarbejdspartnere.

Jeg vil i løbet af de næste par måneder holde jer orienteret om både udviklingen i vores bestræbelser på at finde mulige samarbejdspartnere til facilitetsudvikling og om de generelle strømninger og holdninger til foreningslivet i det kommunale Kultur- og Fritidsudvalg.

Ny halinspektør til Frederiksberghallerne

Og så lidt afrunding. Vi er tæt på at lande en ny halinspektør til Frederiksberghallerne og anlægget på Jens Jessens Vej – men vi skal være helt sikre første gang, så vi holder et par afsluttende ansøgersamtaler, inden vi beslutter os for om vi er kommet mål. Rettidig omhu, I ved…

Læs den fulde budgetaftale 2024

Alle partierne i kommunalbestyrelsen har indgået en aftale om budgettet for 2024 på Frederiksberg. Som du kan læse mere om her: Budget 2024 (frederiksberg.dk).

 

Vi ses derude, før eller siden – fortsat held og lykke med jeres idrætter, klubliv og engagement. FIU vil som altid forsøge at støtte jer konstruktivt i alle jeres ideer og ønsker.

Michael Christiansen

Formand

Frederiksberg Idræt (FIU)

 

Nytænkning, grædekoneøkonomi og budgetønsker 2024

Kære foreninger,

Hvordan er temperaturen så i FIU, her i den første sommermåned?

Helt overordnet er der rigtigt meget at se til, ikke ulig resten året, præcis som alle de år vi kan huske tilbage.

Administrationen har masser at rive i og vores 4 idrætskonsulenter er i den grad involveret i idrætten i vores kommune og ikke mindst i at udvikle den – både med nytænkning i forhold til Foreningsdannelse, med involvering af de mindste skolebørn i “Idræts på tværs”, hvor de små klasser bliver præsenteret for forskellige idrætstilbud i samarbejde med SFO og Fritidsklub, som de kan afprøve, med at færdiggøre og finpudse timetildelingen og med at udvikle og implementere målrettede idrætstilbud til (lige nu) den gruppe af teenagepiger der normalt er svære at ramme samt projekt “Trænerakademi” som skal forsøge at fastholde og udvikle de yngre foreningsmedlemmer, så de dels får en ballast som mulige trænere i deres forening fremover og dels kan fastholdes som medlemmer. Begge projekter har eksterne samarbejdspartnere og et eksternt finansieringsfundament, bl.a. A. P. Møller Fonden.

Herudover er vi i bestyrelsen og dermed rent politisk, ved at forberede vores svar til det økonomiske oplæg for 2024, som er meldt ud politisk som en målsætning og som den kommunale direktion har begået det årlige oplæg til. Lad mig blot konstatere, at det FIU gennem året er blevet konfronteret med er, at der ikke er afsat penge til nogen former for idrætsbyggeri de kommende år, at kommunalbestyrelsen (flertallet) lægger op til markante besparelsen på alle områder i kommunen, herunder også idrætten og at det helt generelt er en gang ”grædekoneøkonomi” som kommunen melder ud offentligt til sine samarbejdspartnere. Kommer vi dertil, vil FIU’s svar, på vegne af den samlede idræt i kommunen, vil være lige så markant som de formodede besparelser, vær sikker på det – og vær sikker på, at FIU er et talerør der konsekvent taler jeres sag og beskytter det fundament som foreningslivet i kommunen hviler på.

I den kommende måned melder vi selvfølgelig, som vanligt, vores budgetønsker ind til de kommunale politikere og vi er nøjagtigt lige så realistiske som altid, altså med en klar prioritering af både nye (og gennem mange år nødvendige) faciliteter, uændrede medlemstilskud og en klar markering af den armslængde til politikkerne, som har været nøglen til FIU’s succes gennem årtier – og dermed muligheden for at drive en interesseorganisation med et reelt fokus på de enkelte foreningers mulighed for tryghed i hverdagens foreningsdrift og for udnyttelse af de udviklingspotentialer hver enkelt forening har.

Ikke mindst tryghed og garantien for, at kommunen altid bakker op om en velfungerende forening og dens medlemmer, er essentiel i enhver foreningsdrift. FIU bakker selvfølgelig altid op, også når der momentvis er perioder, hvor en forening skal mere “elastik” end de øvrige foreninger i vores fællesskab. Det er rent faktisk grundpillen i fællesskabet at kunne favne alle, også individuelt, så at sige.

Jeg håber, at I allesammen i hverdagen har en god sparring og dialog med personalet og ledelsen i hallerne – det er utroligt vigtigt og et prioriteret område for FIU, at I hver især har nemt ved at komme ind med jeres forskellige typer input, uanset hvor og hvornår ideerne og ønskerne opstår. Det er den måde både begge parter bedst holder sig skarpe på.

God sommer til jer alle.

Året der gik og hvad ser vi frem til?

Kære foreninger,

Så er endnu et år på vej til at rinde ud – for nogen foreninger er det sæsonen der er ved at slutte, for andre en halvsæson.

For FIU har året der er ved at rinde ud, budt på en del opgaver og udfordringer, som vi ikke ser hvert år.

  • Tidligere var der sjældent problemer med at skaffe frivillige til foreningsarbejdet. Sidste år var der indikatorer der varslede, at frivilligheden var på retur. Vi har i år sammen med foreningerne konstateret, at den udtalte mangel på frivillige hænder, både på leder og trænersiden, fortsætter. Måske er manglen fortsat en eftervirkning af Covid19 forskrækkelsen, så at sige, hvor rigtigt mange blev tvunget til at tage deres prioriteringer op til revision. Måske er manglen også et tidstypisk tegn, hvor netop begrebet frivillighed er under pres, specielt hos ungesegmentet, hvor tid og muligheder for at tjene penge prioriteres anderledes end for år tilbage.

I FIU arbejder vi målrettet, sammen med foreningerne, på at sætte fokus på udfordringen og ikke mindst på at finde nye veje ind til motivationen for at blive frivillig og dermed en del af et altid unikt fællesskab. Vi fortsætter samarbejdet, igangsætter fortsat tiltag til at sætte fokus på behovet for frivillighed og vi satser på at barsle med et par slagkraftige projekter på området i første halvår af 2023.

  • Det er fem år siden, at kommunen, DGI og DIF indgik en aftale om sammen at få flere inaktive borgere i bevægelse. FIU har i hele perioden stået for en væsentlig del af tiltag og projekter der er sat i søen, for at motivere både børn og unge-, far og mor- samt ældregenerationen til mere fysisk aktivitet.

Bevæg dig for Livet-aftalen udløber med årets udgang, så vi har været i dialog med de oprindelige aftalepartnere om en mulig fortsættelse af aftalen, i revideret og opdateret stand, specielt hvad målgrupperne angår. FIU har været særdeles aktiv i forhold til at definere kommende målgrupper og deres særlige kendetegn. Vi har også været aktive i forhold til en kommende aftaletekst og derfor er det naturligt, at aftalekredsen nu er udvidet til også at omfatte FIU, udover DGI, DIF og Frederiksberg Kommune. I FIU har vi alene fokuseret på at sikre indsatser, som understøtter de udfordringer og målgrupper som vores foreninger har tilkendegivet, således den nye aftale i endnu højere grad bliver vedkommende og operationel for foreningerne.

  • Inflation og energipriser der er eksploderet har heller ikke været en del af tidligere års overvejelser, når vi har talt om idrætsanlæggenes drift – men det er så blevet en mærkbar del af virkeligheden hen over året. Heldigvis har FIU altid prioriteret energioptimering på alle byens idrætsanlæg, så forbrug af vand, el og varme er blevet fulgt nøje gennem årene, sammen med de løbende tiltag til nedbringelse af det samlede energiforbrug. Men det er klart, at prisflugten vil ramme vores energiudgifter med en markant stigning i 2023, hvis prisniveauet fortsætter uforandret. Vi har taget højde for disse udfordringer i vores budget 2023 og vil i den kommende tid adressere både brugerne og kommunen om de mulige udfordringer på denne front.
  • Vi har, sikkert de fleste bekendt, fået et nyt bystyre. De har overtaget en by, hvor skatkammeret er tomt, det økonomiske råderum stærkt reduceret og udgifterne generelt stigende, har den kontante udmelding været. Det må vi så alle forholde os nøgternt til og FIU meldte da også tidligt ud, at skulle alle sektorer i byen spare, for at få enderne til at hænge sammen, så måtte idrætten selvfølgelig også tage ansvar.

I lyset af den udmeldte økonomiske virkelighed er der vedtaget et kommunalt budget for 2023 (med overslag for årene efter) der indikerer, at det bliver rigtigt svært at love facilitetsudvidelser for idrætten de kommende år. Faktisk så svært, at selv den budgetterede hal på Rolighedsvej i 2026 ikke længere kan garanteres. At FIU har en klar og principiel holdning til det faktum, skal ingen foreninger være i tvivl om. Til gengæld er det lige så klart, at vi fortsat vil søge løsninger, store eller små, der kan tilgodese og opgradere forholdene for det fritids- og idrætsliv, som byens politikere hele tiden betoner vigtigheden af.

På driftssiden er der via budgetaftalen garanteret relativ ro på det område som FIU og dermed foreningerne opererer i og det takker vi gerne for, på alles vegne.

I FIU arbejder vi loyalt videre med at udvikle alle de ideer og visioner der er skabt gennem de seneste år af vores foreninger. Vi har en fortsat god dialog med kommunen, men vi kan ikke regne med kommunal finansiering i den grad vi tidligere har oplevet det. Vi skal derfor til at tænke yderligere kreativt og finde alternative investeringspartnere på de projekter der kan være med til at stimulere brugernes ønsker om facilitetsforbedring og nybyggeri. Ingen tvivl om, at de kommende år bliver særdeles udfordrende for FIU’s ønske om at minimere det mangeårige facilitetsefterslæb.

Bli’r 2023 anderledes i sine udfordringer, end året der nu går på hæld. Ja, sandsynligvis – og så tager vi opgaverne og udfordringerne i den rækkefølge de kommer, forberedt i den udstrækning vi kan forudse omridset af opgaverne eller forudsige omfanget. Indtil da arbejder vi videre med et par mere operationelle opgaver her sidst på året, bl.a.

  • Planlægning af det kommende formandsmøde senere på måneden…
  • Evaluering af forslaget om endelige regler for den årlige registrering af tildelte tider og afmelding af samme…
  • Ideer til markering af FIU’s 100 års jubilæum næste år…

Fortsat held og lykke med foreningsarbejdet. Har I ideer, visioner eller spørgsmål så tøv ikke med rette henvendelse til vores idrætskonsulenter, som er der præcis for det samme.

Tak for året der gået, tak for alle oplevelserne og glædelig jul og nytår når I kommer så langt.

 

😊 Michael / 10.11.2022

Coronaerfaringer, kommunalvalg, nye medarbejder og repræsentantskabsmødet

Kære foreninger,

Så lettede corona-tågerne endeligt og vi kan forhåbentlig se frem til en længere periode, hvor vi kan opføre os som vi plejer, så at sige – dermed også sagt, at vi kan få en normal hverdag op at køre når vi taler træning, kampe og afvikling af idrætsarrangementer i almindelighed.

Undervejs i løbet af 2021, hvor der både først og sidst på året har været iværksat mange forskellige corona-tiltag fra det offentlige, har vi vel alle kæmpet med at få hverdagen til at hænge fornuftigt sammen, både privat, på arbejdspladsen og i fritiden.

Tak til alle jer der forstod vigtigheden i, at jeres corona-hverdag på idrætsanlæggene kunne afvikles så tæt på den almindelige hverdag som muligt. Tak for jeres vilje til at efterleve de varierende restriktioner og tak for jeres markant positive og konstruktive tilgang til alle udfordringerne.

Pandemien og restriktionerne har lært os meget i FIU. Vi har lært, at kun ganske få foreninger føler sig hævet over fællesskab og fælles retningslinjer. Vi har lært, at 98% af foreningerne i FIU er både nytænkende, fleksible og imødekommende, når vi rammes med begrænsninger i hverdagen. I har været gode til at hjælpe hinanden og til at komme med særdeles konstruktive forslag på tværs af både idrætsgrene og foreningsinteresser. Stor respekt herfra!!

Og mens tågerne stadig var tykke, blev der afholdt kommunalvalg. Efter 100 år og en sjat måtte de konservative og dermed den borgerlige fløj afgive magten. Nu ser vi frem til et konstruktivt samarbejde med den koalition der vandt valget og vi har naturligvis allerede afholdt de første møder i dialog med bl.a. den nye formand for Kultur- og Fritidsudvalget og medlemmer af det nye K&F-udvalg. Stil og fokus er naturligt meget grøn i bred forstand og med en klar forståelse af, at man kun kan give idrætten bedre vilkår ved at arbejde hurtigere og ved at lytte til de signaler der bliver afsendt fra FIU og dermed idrætten i kommunen. Samarbejde og respekt for fagligheden er altså fortsat i højsæde, er der blevet signaleret – tak for det.

Vi har fået et par nye idrætskonsulenter ansat. Dette med baggrund i, at Karina er gået på barsel og Henrik har fundet sin absolutte drømmestilling uden for FIU. Til gengæld har vi så hentet et par rigtige kapaciteter ind, tænker vi. Tine, med en baggrund som formand i Hermes Gymnastik og fagligt som idrætskonsulent i Brøndby Kommune og Thomas, med baggrund som formand i Ørestads IF og fagligt med et mangeårigt virke i skole- og institutionsverdenen.

Idrætskonsulenterne er til for foreningerne, så byd dem velkommen, giv dem et par dage til at finde deres stole og mobiltelefoner og gå så i gang med at udfordre dem, hvis I har opgaver eller ideer som I gerne vil have afprøvet eller måske blot til hjælp til.

Om ikke alt for længe er der repræsentantskabsmøde i FIU. Jeg er i gang med at skrive beretning, regnskabet for 2021 er stort set færdigt og vi krydser fingre for, at vi ikke bliver indhentet (igen) af nogen former for restriktioner frem til den 24. marts. Vi glæder os til at se jer.

 

😊 Michael / 13.02.2022

Ny netavis på Frederiksberg – vil jeres forening være med til at præge nyhedsstrømmen og debatten?

Kære FIU-foreninger,

Behovet for en lokalavis i kommunen har længe været påtrængende. Den fysiske udgave af Frederiksberg Bladet er primært en annonceavis og den opsøgende/behandlende journalistik er stort set ikke eksisterende.

Med en fornuftig kapital og en erfaren og dedikeret initiativgruppe, har en ny avis så set dagens lys. Falkoneren, hedder den. Naturligvis en web-avis, for fysiske aviser er ganske enkelt for dyre at producere og administrere.

Avisen er tænkt som en helt annoncefri net-uge-avis, men gerne med så meget materiale, at udgivelsesfrekvensen bliver væsentligt højere. Finansieringen af avisens drift er der også tænkt over og ideerne er absolut fornuftige og umiddelbart realisable.

Jeg har på idrættens vegne beskrevet behovet for, at alle foreningen kan komme til orde – og at foreninger selv har muligheden for at medvirke og påvirke avisfladen, ved at levere relevant idrætsligt indhold i form af reportager, foreningsstatus, foreningsprofilering o.lign. Senere med en mulighed for også at indrapportere ”og vi vandt 3-0”, efterhånden som avisen og den tænkte decentrale rapporteringsflade bliver implementeret.

Der er lige nu to journalistiske kapaciteter på avisen og det er tænkt således, at der fra avisens side kan ydes redaktionel støtte til de forskellige indlæg vi fra foreningernes side måtte barsle med.

”Falkoneren.dk skal løftes af flest mulige i fællesskab”, skriver ideskaberne bag avisen.

”Vi ønsker et samarbejde med en lang række personer, som bidrager til, at Falkoneren er hyperlokal og leverer en inddragende dækning af livet på Frederiksberg. Falkoneren.dk er skrevet og drevet af Frederiksbergere, som ønsker at involvere sig og bidrage”.

I forbindelse med FIU er der tre muligheder for udgivelser: Artikler skrevet af Falkoneren, artikler skrevet af foreningerne og åben debat.

I forhold til artikler skrevet af foreningerne er her Falkonerens ønsker og forhåbninger:

Emnerne skal være overordnede, fx:

  • Hvad der sker på foreningsniveau, muligheder og barrierer
  • Hvad foreningerne gør for at opnå mulighederne og overkomme barriererne
  • Eventuelle (overraskende) samarbejder
  • Interessante nyheder
  • Fremtidsplaner

Det bliver først senere, at avisen får mulighed for at tage konkrete kampresultater med, så lige nu skal input fra foreningerne holdes på ledelses-/bestyrelsesniveau – og altså endnu ikke ”vandt 3-0”.

Da Falkoneren er et digitalt medie, er der fleksibilitet med antal anslag. Ca. 1 A4-side vil være dejligt, kortere er også fint.

Hvis der er fotohajer imellem skribenterne, tages der med kyshånd imod gode billeder i høj opløsning, til at ledsage artiklerne.

Alle artiklerne bliver gennemgået og redigeret af Falkoneren, så skribenterne kan være trygge ved, at korrektur og formuleringer sikres. For hver artikel vil den enkelte skribents navn vil fremgå. Fotos krediteres også fotografen, hvis navnet følger med – ellers bliver det foreningens navn.

Hvornår og hvor meget? Det vil være dejligt, hvis de foreninger, der har lyst til at bidrage, kan gå i gang allerede nu og skrive så ofte, som der er relevante historier at fortælle om.

Bidrag (og eventuelle relevante nyhedsbreve) mailes til: redaktion@falkoneren.dk

I samarbejde med Falkoneren,

Frederiksberg Idræt (FIU)
Michael Christiansen, formand

Om Covid-19 erfaringer & kapital, anlægsramme & byggerier og valgtemaer…

Formandsblog 18. juni 2021

Kære foreninger,

Velkommen til sommeren 2021 og velkommen til, at Covid19 slap sit greb i foreningslivet, iflg. de nye retningslinjer fra Regeringen og Sundhedsstyrelsen – nu skal vi blot tænke os om i hverdagen, stadig huske på håndhygiejnen og stadig tænke over hvor tæt vi behøver at være på hinanden. Til gengæld skal vi glæde os over at vi rent faktisk kan være sammen og dyrke den idræt der betyder rigtigt meget for de fleste. Amen!

Covid-19 erfaringer
Hvad har vi så lært af Corona-forløbet og alle restriktionerne, der jo i høj grad har haft markant indvirkning på foreningernes hverdag?

Vi har lært, at alle foreningerne under FIU’s paraply har været ekstremt omstillingsparate, lydhøre overfor måden at efterleve de udmeldte restriktioner på og ualmindeligt positivt imødekommende overfor de muligheder der løbende er blevet præsenteret, sidst ved at udendørsidrætten på fin vis fandt plads til at afgive træningstid, så indendørsidrætten kunne starte op tidligere end forventet. Tak til jer alle og tak fordi I endnu engang understreger, at idrættens selvforvaltning på Frederiksberg er en unik ordning, der også kan håndtere en krise som Covid19, med fuld opbakning og medindflydelse fra jer alle, til de løsninger der skal findes i sådanne situationer.

Var der ind i mellem medlemmer i vores foreninger der gerne havde været mere på græs eller mere i hallerne. Ja, det var der. Har vi taget en dialog med dem undervejs. Ja, det har vi. Har alle været enige om opgaven og de værktøjer der kunne bruges, efter dialogen. Yeps. Tak til jer alle for lydhørhed og lysten til at løse udfordringerne pragmatisk, selv om vi hele tiden måtte hugge en hæl og klippe en tå.

Kunne der så, rent teoretisk, være en enkelt forening i alt dette, der mener, at det hellere skulle være de lokale politikere der fordeler tider, afgør tvister og tolker nationale retningslinjer, for det evner FIU ikke. Altså en tilbagevenden til tiden før starten af halvfjerdserne. Nej, vel – det er simpelthen for tænkt et eksempel. Eller….

Lad mig blot for egen regning konkludere, at man som foreningsleder på Frederiksberg skal være meget, meget, meget gammeldags, hvis man ikke forstår og værdsætter FIU’s unikke konstruktion og de fordele, der er oparbejdet gennem de mange års selvforvaltning. Alle landets øvrige foreninger og lokale idrætssamvirker er samstemmende misundelige på den måde kom munen har uddelegeret drifts- og fordelingsopgaverne til FIU. Opbygningen i FIU sikrer netop, at alle hverdagens spørgsmål, både økonomiske og administrative, løses af foreningerne selv, fuldstændig uden mulighed for kommunal indblanding, gennem klubbernes 100% repræsentation i FIU’s bestyrelse, økonomiudvalg og idrætsudvalg, for ikke at tale om brugergrupper på de enkelte anlæg og fagidrætsudvalg for de enkelte idrætter. Og har nogen af jer lyst og kræfter til at hæve jer op i helikopteren og være med til at planlægge og arbejde med de mere overordnede strategier for alle foreninger og idrætsgrene i FIU, er der jo Repræsentantskabsmøde den 26. august, med valg til bestyrelse og idrætsudvalg.

Covid-19 indsprøjtninger – den økonomiske slags
Nogle af jer foreninger er blevet lidt slidte gennem nedlukningsperioden. Medlemsnedgang, ledere der har båret masser af ansvar på skuldrene, trænere der har fundet andre græsgange.

Vi er ved, sammen med de kommunale politikere, at se på en eller form for kompensation/tilskud til kickstart til de af jer, der har det sværest. I hører selvfølgelig nærmere og det snart. Vi har påpeget overfor det politiske bagland, at det er nu at midlerne skal rulle, ikke om 4-5 måneder, hvor det for nogen kan være for sent. Så bid tænderne sammen og lad os eventuelt høre fra jer, så vi kan se om vi kan hjælpe jer her og nu. Ring gerne til vores idrætskonsulenter eller til Søren Burchall.

Faciliteter, løft i anlægsrammen

Regeringen har reguleret anlægsloftet med en milliard kroner for Frederiksberg og København – det betyder på godt dansk, at vores kommune kan bygge for 170 mio. kroner idrætsfaciliteter over de næste 10 år. Naturligvis finansieret af kommunen selv og omregnet ca. 17 mio. kroner pr. budgetår frem til år 2030. Tanken er god, men hverken beløb eller finansiering får hårene på armen til at rejse sig. Kommunen har i forvejen ikke en bugnende kommunekasse (som København), så det at finde 170 mio. kroner på budgettet kan blive rigeligt udfordrende. FIU er naturligvis i dialog med kommunen om hvordan pengene kan anvendes – uden at lyde krukkede må vi dog erkende, at den type faciliteter vi mangler flest af, nemlig de store og fleksible, ikke bygges for 17 mio. kroner om året. Men vi kommer tilbage til alle jer medlemsforeninger for at høre om I har input der kan hjælpe med at kvalificere ideer til mindre byggerier/ombygninger eller hvad ved jeg. Alle input vil være særdeles velkomne.

Faciliteter, Rolighedsvej samt byggerier i pipeline
Vi kan forvente at halbyggeriet på Rolighedsvej står færdigt i 2026 – ikke just en konstatering vi klapper i hænderne ad i FIU. Der er simpelthen for lang tid mellem idegenerering og faktisk udførelse. Vi ved og anerkender, at der går tid fra en ide fødes og den tegnes og beregnes, muligvis med en ny lokalplan til følge og efterfølgende korrekte udbud samt en byggeperiode. Men i dette tilfælde taler vi om 10 år, hvilket er lettere skræmmende. Vi skal ganske enkelt, i samarbejde, kunne det bedre i fremtidige projekter og det dem er der brug for, qua facilitetsmanglen på Frederiksberg.

FIU presser derfor på, at hele problematikken omkring Nordens Plads løst, med den nuværende specialskole der skal renoveres/rives ned og de mange lodsejere der skal blive enige om udnyttelsen af området. Der mangler i den grad halkapacitet i området, men også et samlingspunkt i et ellers noget goldt betonmiljø. Vi har allerede præsenteret (tegnet og beregnet) vores initiale ideer til et halbyggeri og vi har mange flere på bedding.

På samme måde har både Nandrupsvej (bevilget) og Frederiksberg Idrætspark (på tegnebrættet) legitime ønsker for fornyelse/styrkelse af anlæggene, så der er rigeligt for politikerne at tage stilling til i årene fremover, ikke mindst med de ovenfor nævnte 170 mio. kroner in mente.

Faciliteter, valgkamp
Mange af jer oplever sikkert, at specielt liste A har været markante i deres udmeldinger: ”Idrætten beskæres på Frederiksberg” eller ”Vi har planer for forbedring af idrætsfaciliteterne på Frederiksberg”. Det første udsagn, i overskriften, fik bestemt mig til at løfte øjenbrynene. Hvor f….. skulle der nu spares. Da jeg kom ned i substansen i artiklen var det noget helt andet vi talte om:

Faktum er nemlig, at kommunen gennem mange år har forsøgt at indgå en driftsaftale med KB, på samme måde som FIU har en driftsaftale der klart beskriver hvorfor og for hvad FIU modtager sit årlige kommunale tilskud. Da KB så fik en tilsvarende transparent driftsaftale blev det tydeligt, at KB gennem rigtigt mange år har modtaget kommunale midler, som ingen vidste hvorfor var blevet bevilget, heller ikke til hvad. Derfor blev KB’s tilskud minimeret i årene fremover, da driftsaftalen, i øvrigt efterspurgt af samtlige partier, blev effektueret.

Overskriften havde altså intet med idrætten på Frederiksberg at gøre, men var derimod et spørgsmål om hvad KB fremover fik i tilskud, for at stille deres faciliteter til rådighed for KB’s medlemmer.

Idrætten skal altså ikke beskæres!! Overskriften er misvisende.

Overskrift nummer to handlede sjovt nok også alene om KB. Her mener liste A, at KB’s anlæg på Pile Alle skal renoveres for et betragteligt beløb og i den anledning skal kommunen hjælpe.

Tja, hvis kommunen kan sørge for, at der bliver stillet en garanti gennem Kommunekredit for låneoptagelse, skal KB være mere end velkomne til at renovere Pile Alle. Vi skal blot alle huske på, at når KB renoverer deres anlæg, uanset hvor, er det alene KB’s medlemmer det kommer til gavn. Ingen andre har adgang til faciliteterne, medmindre de betaler for det og da alene i de perioder KB ikke får driftstilskud for gennem kommunen.

Der er altså kun planer for at forbedre vilkårene for KB!! Forkert overskrift igen.

At der skal prioriteres i de samlede anlægsønsker for idrætten, år for år, er næppe en overraskelse. Mener liste A, at Pile Alle anlægget er den absolutte topprioritering for dem, så må vi jo tage denne prioritering til efterretning. Men listen med nødvendige anlægsprioriteringer som FIU hvert år afstemmer med det politiske Kultur- og Fritidsudvalg (og gennem året med allehånde politikere fra hele salen) har mange andre og meget vigtigere facilitetsetableringer på blokken, ikke ukendte for nogen politikere i kommunalbestyrelsen – faciliteter der kan komme alle idrætsudøvere, uanset klubtilhørsforhold, til gode – spændende om liste A nu mener noget andet end de hele tiden har stået bag i FIU’s prioriteringer ..?

Jeg tænker faktisk, at det vil være rart, hvis vi kan løfte hele den politiske debat og fokus op på et mere lødigt plan, frem for smarte overskrifter, der direkte vildleder. Og det kunne være rart, hvis de politiske partier markerede deres masterplaner for idrættens udvikling i de kommende 10 år, frem for blot at fremhæve den forening hvor de har et bestyrelsessæde. FIU hjælper gerne med at kvalificere ønskerne fra vores 55 medlemsforeninger udover KB.

Og lad mig så slutte dette afsnit af med at konstatere, at uanset hvor smalt og navlebeskuende det end måtte være, så har liste A dog meldt en holdning ud. Respekt for det, uanset uenighed. Hvad med de øvrige partier der har stemt for Bevæg Dig For Livet-projektet og som i almindelig alle mener, at det er vigtigt at tilbyde idræt og motion til specielt børn og unge. Hvor er masterplanerne, venner..?

I september og oktober måned dette år afholder FIU to åbne vælgermøder omkring idrættens vilkår i kommunen – vi inviterer naturligvis politikere fra alle partier. I kommer til at høre mere om det via FIU’s hjemmeside og Facebook.

Afslutning
Lige nu er FIU’s nære fokus på at hjælpe de foreninger der har haft de største udfordringer under nedlukningen samt at få hverdagen på vores anlæg til at fungere bedst muligt. Herudover har vi et naturligt eksternt fokus på de områder der er beskrevet ovenfor.

Vi håber, at I alle, trods alt, trives og kan se vejen frem til en bedre hverdag igen.

😊 Michael

Nyt om Nedlukning, FIU aktiviteter og Repræsentantskabsmødet

Formandsblog februar 2021

Kære foreninger og medlemmer,

Så er jul og nytår overstået og vi ser fortsat ind i en relativt stram nedlukning af samfundet, også på idrættens område. I øvrigt er Corona ikke den rene spøg, skal jeg hilse og sige. Jeg snuppede lige en gang smitte søndagen inden jul, blev syg 27.12, hang på kanten af småt brandbart i 10 dage og føler mig absolut ikke helt frisk endnu.

Jeg behøver nok ikke tvære rundt i, hvor ekstremt uvelkommen denne her sidste nedlukning har været for os alle, i enhver henseende. Og jeg ved godt, at det måske lyder lidt hult og forslidt, hvis jeg opfordrer til, at vi skal tænke os endnu mere om og bide tænderne ekstra sammen for at komme igennem den her lortetid (ordet dækker nok det de fleste af os føler og tænker). Men der er bare ikke meget andet vi kan gøre – og vi er heldigvis på vej ud af den her nedlukning, ikke ind i den.

I FIU er vi hele tiden opmærksomme på, hvordan I som foreninger klarer den her tid – vi tænker naturligvis specielt på de åbenlyse økonomiske problematikker, såfremt medlemsgrundlaget langsomt udhules i en eller flere foreninger, fordi I ikke kan tilbyde den nødvendige aktivitet. Bli’r I kontaktet af os, er det fordi vi gerne vil høre om jeres erfaringer på dette område, så vi efterfølgende kan påvirke de lokale politikere til at tage stilling til at udmønte en ekstraordinær økonomisk støtte til idrætten i kommunen, hvis det bli’r nødvendigt, baseret på bl.a. jeres tilbagemeldinger.

Nå, men i nedlukningstiden prøver vi i FIU at kompensere for de lukkede idrætsfaciliteter ved at tilbyde forskellige webinarer og andre ”distancetilbud”. Vi arbejder hjemmefra, så der er fortsat liv i kludene, om man så må sige. Kig på vores Facebook og hjemmeside – Har I gode ideer til noget vi kan udbyde/tilbyde, så giv vores idrætskonsulenter et praj.

En af mange opgaver vi har løst hen over de seneste par måneder, er for Københavns Karateklub. Deres lejemål på Bernhard Bangs Alle fik ny ejer og der blev varslet en kraftig huslejestigning. FIU og Frederiksberg Kommune trådte ind i sagen. I fællesskab har vi nu forhandlet en aftale på plads og medvirket til at sikre, at lokalerne fortsat kan bruges til forenings- og idrætsaktiviteter. Dermed er Københavns Karateklub sikret lokaler til deres aktivitet og skal fremover alene koncentrere sig om at drive forening. Samtidig frigøres der ved aftalen et markant ugentligt timetal i lokalerne (der før alene havde Københavns Karate som bruger), som fremover kan fordeles af FIU og kommunen i enighed, fx til institutioner og ældreidræt i dagtimerne og til aftenskolerne og vores foreninger i tiden efter klokken 16.00 og i weekenderne.

Vi har efterhånden en del emner vi gerne vil tale med jer om, så vi planlægger et digitalt formandsmøde i nærmeste fremtid. I hører naturligvis nærmere, så snart som muligt. I mellemtiden kan I måske reflektere lidt over FIU’s lettere moderniserede logo samt det faktum, at vi i logoet har kortet vores organisationsnavn ned til ”Frederiksberg Idræt”.

Vi har i den anledning, over det sidste år, tilrettet vores designlinje, som det jo hedder nu om dage, i både stort og småt og har indtil nu kun fået positive tilbagemeldinger. Men lad os meget gerne høre jeres umiddelbare reaktion.

I daglig tale kalder vi os i øvrigt fortsat FIU, fordi denne forkortelse er stærkt fundamenteret hos vores mange foreninger og samarbejdspartnere.

I den mere fysiske kontekst kan vi også allerede nu melde ud, at det årlige repræsentantskabsmøde ikke bliver afholdt i marts måned, som vi plejer – og plejer er i øvrigt helt død nu, for sidste år afholdt vi heller ikke mødet i marts, men måtte skyde det til eftersommeren, på grund af Coronarestriktionerne. Iflg. vores vedtægter kan mødet ikke afvikles digitalt, så vi indkalder jer til et repræsentantskabsmøde så snart der er en mulighed og det er forsvarligt at mødes fysisk. I bliver i løbet af marts måned forsynet med både FIU’s regnskab for 2020 og med en Formandsberetning Light – op til det fysiske møde får I så en mere udførlig formandsberetning leveret.

I kan dog afslutningsvis være helt sikre på én ting: Så snart vi får lov til at åbne for faciliteterne igen, gør vi det – og i stor stil. Vi kommer til at understøtte afvikling af alle de turneringer der er blevet udsat og nu skal afvikles hen over sommeren. Og den almindelige træningstid skal vi nok sørge for at I alle får rigelig adgang til, hen over forår og sommer. Vi vil holde åbent alt det vi kan og vi skal nok understøtte jeres forskellige behov for træning, camps og hvad I ellers melder ud, at I har brug for. Det bliver forhåbentlig en sommer med masser af aktivitet, med det I som foreninger skal ha’ indhentet efter en lang nedlukning.

Stay safe, som det hedder på nudansk.

? Michael

Om opdatering af vision og værdier, Covid-19 high-five og kommunaltpolitisk topmøde

Velkommen til den lange rejse mod Jul – personligt kunne jeg godt undvære at møde juleudsmykning i butikkerne allerede den 20. oktober, men sådan er vi heldigvis forskellige.

I FIU har vi pudset den efterhånden 6 år gamle idrætsvision af. Bestyrelsen holdt et 24 timers seminar sidst i september, hvor vi koncentreret og målrettet arbejdede med visionen, med værdikæderne omkring den og med at udforme en køreplan for yderligere inddragelse af vores foreninger, så alle bidrager med og godkender den værdikæde, som foreningerne kan se sig selv få mest glæde af i forhold til den retning FIU skal styre. Vi udformer materialet omkring den reviderede vision og værdikæderne og inviterer i foråret alle jer foreninger til en række debatter, hvor vi sammen skal kigge på de værdier som FIU løbende skal navigere efter. (Læs evt. også FIUs bestyrelse kickstarter opdatering af vision, mission og værdier)

Lige som vi fornemmede, at Covid19-åget var ved at lette en smule, fik vi leveret endnu en række krav fra regeringen og sundhedsmyndighederne, om begrænsninger i vores måde at færdes og agere på, i det offentlige rum. Begrænsningerne ramte også idrætten – det gik primært ud over de voksne (+21 årige), der endnu engang blev begrænset i deres mulighed for dels at dyrke deres idræt, dels gennem idrætten, at vedligeholde en stor del af deres sociale netværk. Men I skal alle have en High Five for jeres både ansvarlige og professionelle måde at håndtere hele situationen på – alle, både børn, unge og voksne, kan være trygge i deres idræt, når foreningen ligger på Frederiksberg. Tak for indsatsen til jer alle, både nu og (formentlig, desværre) i månederne fremover.

Jeg sidder lige nu i en landsdækkende videokonference: ”Kommunalpolitisk Topmøde”, hvor de senere års indsats for at få flere aktiveret flere af de borgere vi kalder de ”ikke-idrætsaktive”. Indsatsen har sine rødder i det projekt der hedder Bevæg dig for Livet (BDFL), sat i verden af DIF og DGI og forankret igennem aftaler med efterhånden en stor del af landets kommuner.
Frederiksberg var en af de første kommuner der indgik en sådan ”bevægelsesaftale” og vi har gennem nogle år markant bevæget os i den rigtige retning med at få flere borgere til at dyrke idræt, både i vores foreninger og på det mere løst organiserede plan – men 2020 har budt på lidt Corona-bump på vejen og dermed en smule tilbagegang i vores samlede idrætsdeltagelse samt en reduktion i antallet af planlagte fremstød for at få flere borgere til at blive idrætsaktive.

Men tilbage til videokonferencen. Mange gode erfaringer og lige så gode intentioner og ideer kan høstes her, fornemmer jeg. Specielt omkring vores fælles arbejde med at fastholde de unge i vores foreninger, lytter jeg lige nu til Søren Østergaard og den mand sparker røv med sine erfaringer og betragtninger omkring dialog, tilknytning og spejlbilleder for de unge i dag. Han burde være en fast ingrediens på jeres morgenbord, fordi han er så dygtig til at analysere og spejle de unges behov og normer i et samfund, der hele tiden ændrer sig og hver dag påvirker de unges valg og udvikling.

Jeg tror, at vi endnu engang skal have Søren til at komme forbi Frederiksberg og sprede sine guldkorn, lige som vi i de kommende måneder skal se på, hvordan vi får dialogen med jer foreninger intensiveret. En del af de arrangementer vi havde planlagt har jo måtte aflyses (I-ved-nok-hvem-skurken-er), men derudover er det vigtigt i disse lidt triste tider, at vi bruger hinanden endnu mere til sparring, erfaringsudveksling og opmuntring, enten ved fysisk fremmøde i mindre grupper eller via webbaserede løsninger.

God jul til jer alle og held og lykke med alle jeres tiltag i foreningerne – har I brug for at sparre med FIU, uanset hvad jeres udfordringer måtte være, så giv Søren Burchall eller undertegnede et vink.

Michael, 12.11.20

Budgetforlig og repræsentantskabsmøde

Budgetforlig

I løbet af weekenden blev vores kommunale politikere enige om et bredt favnende budgetforlig, ovenikøbet et 2-årigt et af slagsen.

Set fra idrættens helikopter, har FIU’s langsigtede og vedholdende arbejde på den store idrætspolitiske klinge, igen i år været med til, at budgetforliget indeholder mange og væsentlige aftryk af betydning for idrættens vilkår i kommunen. Derfor indledningsvis en stor og ærlig tak til jer i kommunalbestyrelsen, der blev enige i weekenden.

Hos FIU har det altid været vigtigt at sige tak og uddele roser, når der politisk lyttes og ageres på baggrund af analyser, anbefalinger og almindeligt rugbrødsarbejde, kontinuerligt leveret af FIU. Og så skal rosen naturligvis leveres på det rigtige tidspunkt. Ellers kan den nemt komme til at lyde hult og uden ordentlig bund i budskabet.

Det rigtige tidspunkt er så nu, hvor vi har fået verificeret langt de fleste detaljer i budgetteksten og derfor har fået en klar ide om, hvad de kommende år indebærer og muligheder og investeringer på idrættens område.

Forliget økonomisætter en stor investering i et kommende byggeri af et nyt større indendørs idrætsanlæg på Rolighedsvej, en mulighed for at kommunen medvirker til et markant løft på idrætsanlægget på Nandrupsvej, forbedring af den idrætsmæssige indretning af flere af skolegymnastiksalene, en vedtagelse af en langsigtet vedligeholdelsesplan for de kommunale idrætsfaciliteter, inkl. løbende udskiftning af fodboldbanernes kunstgræstæpper, en sikring af fortsat tilskud til +65-åriges idrætsdeltagelse, et driftstilskud til et forsøg med øget åbningstid af idrætsfaciliteterne i ydertimerne, en klar politisk tilkendegivelse omkring nødvendigheden af at skoleområdet favner idrætslivet i projekt ”Åben Skole”, yderligere midler til nødvendig opdatering af Hermeshallen samt en fortsat dialog og udvikling af endnu et stort indendørs idrætsanlæg, nemlig på området omkring Nordens Plads.

Ovennævnte er et godt gennemtænkt, bredt og velkomment skulderklap til idrætten og til det arbejde FIU målrettet udfører på de indre linjer, for at sikre foreningerne og deres medlemmer de bedst mulige vilkår.

Tak til borgmesteren og udvalgsformanden for jeres vilje til at være særdeles løsningsorienterede på idrættens vegne og tak til jer fremsynede, engagerede og altid lyttende lokalpolitikere, som vi i hverdagen har den brede kontakt med. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med jer alle. Vi ser frem til de kommende år, hvor vi som sædvanligt har arbejdstøjet på og hvor det gensidige samarbejde kan plejes og udvikles.

Repræsentantskabsmøde

Så fik vi i torsdags afholdt repræsentantskabsmødet, udskudt siden marts måned – vi fik muligheden i en lomme mellem to Corona nedlukninger, kan vi så i dag konstatere.

Tak til alle jer der mødte op og som fint faldt ind i de rammer som Covid19 restriktionerne påbød. Tak for jeres genvalg af mig som formand for FIU og tak for jeres valg af de øvrige repræsentanter til de udvalg. der er en del af jeres mulighed som foreninger, for at påvirke dagsordenen i FIU, så at sige.

Tak for debatten om medlemsdemokrati – vi vil i FIU fortsat medvirke til, at I som foreninger altid har fokus på den bedst mulige medlemsinddragelse i hverdagen og i øvrigt forsøge at vejlede og rådgive jer, hvis I måtte have generelle spørgsmål eller støde på udfordringer på området.

Vi ses forhåbentlig ude på anlæggene, til et kommende formandsmøde eller i hvert fald til det næste repræsentantskabsmøde, der som sædvanligt ligger i marts, hvis ikke Covid19 restriktionerne fortsat forhindrer os I at mødes i større forsamlinger.

Pas godt på jer selv – jeg ved, at det ikke er nemt at drive forening i disse tider, men fornemmer samtidig, at I alle har været særdeles dygtige til at håndtere den omskiftelighed som Coronaen har påvirket jeres hverdag med.

? Michael

 

Michael Christiansen

Michael Christiansen

Bestyrelsesformand - FIU

E-mail: mc@fiu-frederiksberg.dk

Denne blog er FIUs bestyrelsesformand’s elektroniske taleorgan til FIUs målgrupper. Alle indlæg skrives selv af formanden og indeholder vigtige informationer og orientering til foreningerne, momentvis krydret med Michael Christiansen’s egne subjektive betragtninger og glimt i øjet…