Alt din forening skal vide om Motivu
Frederiksberg Idræt hjælper foreninger med at markedsføre deres prøvetræninger, ved at få Motivu til at promovere foreningstilbud på sociale medier til de rigtige målgrupper. Her på siden vil I finde vejledninger og informationer om Motivu for foreninger.

Kampagner
I 2023 går Bevæg dig for Livet – Frederiksberg og Frederiksberg Idræt sammen om forskellige kampagner på rekrutteringsplatformen Motivu. Nogle kampagner er for specifikke målgrupper (f.eks. seniorer i februar, børn i marts og piger i efteråret) – andre er for alle foreningshold uanset målgruppe.
I efteråret 2023 vil der være følgende kampagner:
- Uge 31-35 – Motivu-hold, der henvender sig til 6-12 år*
- Uge 34-38 – Motivu-hold, der henvender sig til 0-5 år*
- Uge 34-38 – Motivu-hold, der henvender sig til 60+ år
Under kampagnerne får alle prøvetræninger, som er oprettet på Motivu (inden for målgruppen), får synlighed på sociale medier såsom Facebook og Instagram mod relevante målgrupper. Kampagnen løber i ofte en hel måned.
Forhåbentligt kan den ekstra markedsføring hjælpe Frederiksbergs mange foreninger og fællesskaber med at få fyldt ledige hold godt op 😊
Hvad I skal gøre:
- Skrive til Teis Nielsen på teis@fiu-frederiksberg.dk at i gerne vil have jeres hold med i kampagnen.
- Hvis I allerede har brugt Motivu, skal I genaktivere og opdatere de træninger, I tidligere har lagt ind på platformen med korrekte datoer, aldersgrupper, billeder, beskrivelser og adresser.
- Hvis I ikke har brugt Motivu før, skal I gå ind og oprette jer via dette link: https://motivu.dk/. Har I brug for hjælp til at oprette foreningen eller jeres hold, så kontakt kommunikationskonsulent hos DGI Storkøbenhavn, Sif Hougaard Nielsen, på sif.hougaard.nielsen@dgi.dk eller 21764934. Sif kan også hjælpe jer med at gøre jeres tekst og billeder indbydende.
- I kan også kontakte idrætskonsulent i Frederiksberg Idræt, Teis Nielsen, på teis@fiu-frederiksberg.dk eller 40431993.
Hvordan gør i jeres træninger indbydende
- Billeder – Sørg for der er billeder af egen forening. Hvis man kan have en video, er det endnu bedre. Billederne må meget gerne være indbydende for nye begyndere, så dem på billeder skal helst ikke stå i kamptøj, men heller bevægelig hverdagstøj. Derudover er det vigtigt at dem på billeder udtrykker glæde og at man kan se hvilke idræt der bliver dyrket.
- Beskrivende tekst om træningen, hvad består den af, kontakt mail/tlf. Se evt. andres foreninger træninger på motivu.dk
- Overvej hvad I kalder træningen. “Badminton for 1-4 årige”, får ikke meget interesse, medmindre man er meget passioneret om badminton. Så heller kald det “Motorisk leg og træning for forældre-barn”. Man kan se det er en badmintonforening der udbyder det på foreningsnavnet. Hvis man er en nichesportsgren, kan det være en fordel kalde det noget andet. Fx i stedet for at kalde det “Ninjutsu for 8-11 årige”, så kalde det “Kampsport for 8-11 årige”. Man kan se på foreningsnavnet hvilken stilart det er. Det er en fordel fordi flere kan relatere sig til “Kampsport” frem for “Ninjutsu”, som mange ikke ved hvad er.
Gode tips og tricks til motivu
- Ferieperioder – Man kan angive ferieperioder, hvorved at alle ens angivet træninger annulleres i den angivet ferieperiode. Dette gøres under “Min klub” -> “Klubprofil”.
- Maks antal prøvetræninger fra samme person – Man kan under hver træning angive. hvor mange gange den samme person må tilmelde sig prøvetræning til samme træning.
- Fyldte hold – Man kan sagtens have fyldte hold liggende på motivu. Så angiver man at der er “0” ledige pladser. Så det let at aktivere holdet igen, når der er ledige pladser. Samtidigt viser man at man også har andre hold, end dem der er ledige. Husk at på disse hold at skrive kontaktmail i beskrivelsen, hvis man vil skrive sig på venteliste i foreningen.
- Få holdene til at ligge på hjemmesiden. fx se her: Prøvetræning | BevægDig60+ (bevaegdig60plus.dk). Man kan selv vælge om det skal være alle hold, eller man vil have et sted med ungdomshold og et andet sted med seniorhold. Dette gøres under “integration”.
- Del jeres træninger – I kan dele jeres træninger ved at linke til jeres motivu profil i disse facebookgrupper (grupper for Frederiksberg, boligforeninger, børnefamilie osv). I kan også dele link ved at sende det ud til jeres medlemmer og bede dem dele det. Det kan være på facebook, aula i skolen, send mail/sms til bekendte der er relevante, i deres grundejerforening m.m.
- Automatiske beskeder – Man kan under “Automatiske beskeder”, opsætte en del forskellige automatiske beskeder. Så hvis træneren notere personen som havde tilmeldt sig prøvetræning dukket op, så får de med det samme en mail omkring hvordan de melder sig ind. Ligeledes hvis der noteres de ikke er dukket op, så får de en anden mail. Derfor kan det være godt at sætte de pågældende trænere på holdene, så de hurtigt kan trykke ja eller nej via SMS om folk er dukket op.
Hvad er Motivu?
Motivu er en digital platform som faciliterer idrætsforeningernes prøvetræninger, med henblik på at gøre det nemt at tilmelde sig en gratis prøvetræning digitalt, 24 timer i døgnet.
Hvad er det Motivu kan?
Motivu hjælper idrætsforeninger med skaffe nye medlemmer ved at formidle prøve-træninger på ledige hold. Det kræver blot, at foreningen opretter sig på platformen med de hold, der har ledige pladser. De ledige hold bliver markedsført på Facebook med målrettede kampagner mod udvalgte målgrupper. Når det er gjort, kan interesserede se de ledige pladser, og tilmelde sig prøvetimer gratis. Når nogen har tilmeldt sig en prøvetime, får træneren på det enkelte hold direkte besked på e-mail.
Frederiksberg Idræt vil gerne hjælpe jer!
I Frederiksberg Idræt ser vi Motivu som en uundværlig platform med stort potentiale. Derfor vil vi anbefale, at så mange foreninger som muligt vil gøre brug af Motivu, og vi hjælper jer gerne i gang med at bruge platformen. Vi har udarbejdet en række vejledninger, og hvis noget driller, så står vi altid klar ved telefonen. Kontakt én af vores ansvarlige idrætskonsulenter Teis Nielsen på teis@fiu-frederiksberg.dk eller 40431993.
TESTIMONIAL
FRBdans:
En af de foreninger, som har fået stor værdi ud af Motivu, er FRBdans, der som nystartede forening, skulle ud og danne sig en hel ny rekrutteringsbase. Mikkel Lynge, formand for foreningen, har være særdeles begejstret for det værktøj som Motivu er:
”FRBdans er utroligt glade for at bruge Motivu til at rekruttere nye medlemmer til vores forening. Vi er en ny forening og har derfor ikke et naturligt rekrutteringsgrundlag, som de fleste andre foreninger. På bare 4 uger har vi haft ca. 90 unikke danseinteresserede tilmeldt til en af vores prøve-træninger. Uden brug af Motivu ville den høje deltagelse ikke være mulig. Dertil er det et godt værktøj til at Kontakte dem, der har været til en prøvetræning. Før skulle vi sende e-mails og sms’er individuelt til hver enkelt, hvilket tog meget tid. Vi vil helt sikkert fremover benytte Motivu”, udtaler Mikkel Lynge fra FRBdans.
TESTIMONAL
KB:
Men Motivu er ikke kun interessant for nystartede foreninger, der skal bygge en medlemsbase op. Den er også for større, etablerede foreninger, der kan bruge platforment til at nå ud til målgrupper, som deres traditionelle kanaler ikke altid fanger. Fodboldklubben KB har erfaret dette i deres brug af Motivu:
“Motivu har vist sig som en særdeles effektiv måde at nå ud til interessenter, som vi ellers har svært ved at nå via vores traditionelle kanaler. Hertil er platformen fin til at styre træningsdeltagelse, når vi kalder ind til vores årgange med ventelister”. udtaler Franz Dupont, Sportschef i KB.
TESTIMONIAL
Motivu:
De foreninger, som lægger lidt kræfter i at oprette deres hold på Motivu, får generelt også store fordele. Som Morten Nørsten, direktør og medstifter af Motivu, siger:
”Generelt kan vi se at de klubber som får flest tilmeldinger, er dem som har gode billeder og beskrivelser. Nogle klubber er også gode til selv at postere træningerne på deres Facebook side, i lokale Facebook grupper, sende ud via e-mails og lignende. Det bevirker at vi kan lave mere re-targeting annoncering, som er annoncering til personer som besøgt set siden, men ikke har tilmeldt sig endnu) – og det er ekstremt effektivt”.