FIU har i 2020 arbejdet intenst med Motivu som værktøj til at tiltrække medlemmer til de af vores idrætsforeninger, som har ledige pladser på deres hold. Og med stor succes.

Pt. er der 41 klubber oprettet og tilknyttet Motivu. 30 af disse klubber har én eller flere aktive træninger lige nu, og samlet set har foreningerne fået 755 tilmeldinger til prøvetræning siden slutningen af januar. 534 af disse tilmeldinger er kommet i perioden 1. juli til i dag. Herudover ved vi at nogle foreninger oplever at folk bare dukker op, fordi de har set en af annoncerne eller at de ringer/skriver til klubben. Disse tilmeldinger indgår ikke i statistikken, men er også værd at tage med.

En af de foreninger, som har fået stor værdi ud af Motivu, er FRBdans, der som nystartede forening, skulle ud og danne sig en hel ny rekrutteringsbase. Mikkel Lynge, formand for foreningen, har være særdeles begejstret for det værktøj som Motivu er:
”FRBdans er utroligt glade for at bruge Motivu til at rekruttere nye medlemmer til vores forening. Vi er en ny forening og har derfor ikke et naturligt rekrutteringsgrundlag, som de fleste andre foreninger. På bare 4 uger har vi haft ca. 90 unikke danseinteresserede tilmeldt til en af vores prøve-træninger. Uden brug af Motivu ville den høje deltagelse ikke være mulig. Dertil er det et godt værktøj til at Kontakte dem, der har været til en prøvetræning. Før skulle vi sende e-mails og sms’er individuelt til hver enkelt, hvilket tog meget tid. Vi vil helt sikkert fremover benytte Motivu”, udtaler Mikkel Lynge fra FRBdans.

Men Motivu er ikke kun interessant for nystartede foreninger, der skal bygge en medlemsbase op. Den er også for større, etablerede foreninger, der kan bruge platforment til at nå ud til målgrupper, som deres traditionelle kanaler ikke altid fanger. Fodboldklubben KB har erfaret dette i deres brug af Motivu:
“Motivu har vist sig som en særdeles effektiv måde at nå ud til interessenter, som vi ellers har svært ved at nå via vores traditionelle kanaler. Hertil er platformen fin til at styre træningsdeltagelse, når vi kalder ind til vores årgange med ventelister”. udtaler Franz Dupont, Sportschef i KB. 

 

Hvad er det som Motivu kan?
Motivu er en gratis digital platform, som hjælper idrætsforeninger med skaffe nye medlemmer ved at formidle prøve-træninger på ledige hold. Det kræver blot, at foreningen opretter sig på platformen med de hold, der har ledige pladser. De ledige hold bliver markedsført på Facebook med målrettede kampagner mod udvalgte målgrupper. Når det er gjort, kan interesserede se de ledige pladser, og tilmelde sig prøvetimer gratis. Når nogen har tilmeldt sig en prøvetime, får træneren på det enkelte hold direkte besked på e-mail.

De foreninger, som lægger lidt kræfter i at oprette deres hold på Motivu, får generelt også store fordele. Som Morten Nørsten, direktør og medstifter af Motivu, siger:
”Generelt kan vi se at de klubber som får flest tilmeldinger, er dem som har gode billeder og beskrivelser. Nogle klubber er også gode til selv at postere træningerne på deres Facebook side, i lokale Facebook grupper, sende ud via e-mails og lignende. Det bevirker at vi kan lave mere re-targeting annoncering, som er annoncering til personer som besøgt set siden, men ikke har tilmeldt sig endnu) – og det er ekstremt effektivt”.

FIU vil gerne hjælpe jer!
I FIU ser vi Motivu som en uundværlig platform med stort potentiale. Derfor vil vi anbefale, at så mange foreninger som muligt vil gøre brug af både Motivu men også BEVÆG DIG FOR LIVET tilbuddet om målrettet markedsføring. Derfor vil vi i FIU gerne hjælpe jeres forening med de ting, som vores idrætsforeninger kunne have udfordringer med. Såfremt I gerne vil høre mere eller have hjælp til at oprette jer på Motivu, så kontakt én af vores idrætskonsulenter Karina på karina@fiu-frederiksberg.dk eller Henrik på hl@fiu-frederiksberg.dk